ایا الانزاپین خواب اور است

بله یکی از عوارض جانبی الانزاپین خواب آوری می باشد . که باید از کار با دستگاه هایی که هوشیاری نیاز دارد اجتناب کرد .

همه چیز در مورد الانزاپین

اﻻﻧﺰاﭘﻴﻦ یک داروی ضد جنون است که مواد شیمیایی در مغز را که مسبب این بیماری روانشناختی هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

الانزاپین برای درمان نشانه‌های بیماری‌های روانشناختی مانند اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) و اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی) در کودکان و بزرگ‌سالان که حداقل ۱۳ سال سن دارند، استفاده می‌شود.

الانزاپین گاهی اوقات همراه با دیگر داروهای آنتی سایکوتیک (ضد جنون) یا داروهای ضدافسردگی استفاده می‌شود.

خرید قرص الانزاپین

می توانید الانزاپین را از طریق نسخه پزشک در تمام داروخانه های کشور خریداری کنید .

عوارض و فواید قرص الانزاپین

 
الانزاپین ۵

خواب‌آلودگی، سرگیجه، سبکی ‌سر، ناراحتی معده، خشکی دهان، یبوست، افزایش اشتها یا افزایش وزن از جمله عوارض جانبی مصرف داروی الانزاپین است. در صورتی که هر کدام از این اثرات ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

خواب‌آلودگی، سبکی سر و سرگیجه می‌توانند خطر زمین خوردن را افزایش دهند. سعی کنید به آرامی از جایتان بلند شوید.

در صورتی که پزشک داروی الانزاپین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی الانزاپین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که عوارض جانبی جدی مانند مشکل در بلع، لرزش، ضربان قلب آهسته، بی‌هوش شدن، تغییرات روحی و روانی مانند گیجی و بی‌قراری، بی‌حسی یا مورمور شدن بازوها و پاها، زرد شدن رنگ پوست و چشم، درد شدید شکم و معده، مشکل در ادرار کردن و وقفه‌ی تنفسی در خواب مواجه شدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

به ندرت ممکن است داروی الانزاپین میزان قند خون شما را افزایش دهد اما در صورت رخ دادن این اتفاق امکان ابتلا به دیابت بیش‌تر می‌شود. در صورتی که دچار علائم قند خون بالا مانند افزایش تشنگی یا افزایش میزان ادرار شدید به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت ابتلا به دیابت به طور منظم قند خون خود را اندازه بگیرید و نتایج را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، تغییر در برنامه‌ی ورزشی یا رژیم غذایی خود داشته باشید.

مصرف داروی الانزاپین، به ویژه در نوجوانان، ممکن است باعث افزایش قابل توجه وزن و افزایش سطح کلسترول خون شود. این تاثیرات در صورت ابتلا به دیابت ممکن است منجر به بروز بیماری‌های قلبی شود. در مورد خطرات و مزایای درمان با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین به ندرت ممکن است مصرف داروی الانزاپین منجر به بروز بیماری دیسکینزی مزمن شود اما در صورت ابتلا در بعضی از موارد ممکن است این شرایط به صورت مداوم ادامه داشته باشد. در صورتی که حرکات یا تیک‌های غیر معمول و غیر قابل کنترلی را به خصوص در صورت، لب‌ها، دهان، زبان، بازوها یا پاها مشاهده کردید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف داروی الانزاپین ممکن است ترشح یکی از مواد طبیعی بدن شما، به نام پرولاکتین را افزایش دهد. ترشح بیش از حد این هورمون در زنان ممکن است به ترشح شیر از پستان‌ها، توقف یا جابه‌جا شدن دوره‌های عادت ماهیانه و ایجاد مشکل در بارداری منجر شود. ترشح این هورمون در مردان ممکن است به کاهش توانایی جنسی، عدم تولید اسپرم یا بزرگ شدن سینه‌ها منجر شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی مانند تشنج بلافاصله از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

مصرف داروی الانزاپین به ندرت می‌تواند موجب بروز بیماری بسیار جدی به نام نشانگان نورولپتیک بدخیم شود. در صورتی که علائمی مانند تب، سفت شدن عضلات، درد، حساسیت، ضعف، خستگی شدید، گیجی شدید، عرق کردن، تپش قلب سریع و نامنظم، ادرار تیره رنگ و مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار را تجربه کردید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی الانزاپین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

عوارض قطع الانزاپین

قرار گرفتن در موقعیتی که احساس کنید دیگر به داروهای ضدافسردگی احتیاج ندارید بسیار خوب است.

اما متاسفانه قطع آن کار آسانی نیست.

قطع داروی ضدافسردگی بسیار دشوار است زیرا قطع ناگهانی داروی ضدافسردگی می‌تواند علائمی مانند ترک مواد ایجاد کند که اصطلاحا به آن “سندروم ترک” گفته می‌شود.

علائم ترک معمولا خفیف و کوتاه مدت است. با این حال، برای برخی از افراد علائم می‌توانند تاحدی شدید باشند که زندگی روزمره فرد را با مشکل مواجه کند.

 
الانزاپین ۵

با مشاوره با روانپزشک خود برای کاهش دوز مصرفی به طور تدریجی ممکن است بتوانید بسیاری از علائم ناراحت‌کننده ترک را به حداقل برسانید.

روش قطع موثر قرص الانزاپین به صورت زیر است :‌

7 شب مصرف کنین و فعلا یک چهارم از قرص رو کم کنین و اون سه چهارم رو هر شب مصرف کنین . سپس هفته دوم یک چهارم مصرف بشه سپس دارو رو قطع کنید و به فکر جایگزین باشید  .

الانزاپین برای چه بیماری است

الانزاپین برای درمان نشانه‌های بیماری‌های روانشناختی مانند اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) و اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی) در کودکان و بزرگ‌سالان که حداقل ۱۳ سال سن دارند، استفاده می‌شود.

الانزاپین گاهی اوقات همراه با دیگر داروهای آنتی سایکوتیک (ضد جنون) یا داروهای ضدافسردگی استفاده می‌شود.

قرص الانزاپین 5 چاق کننده است

بله ، افزایش وزن و چاقی بعد از مصرف این دارو در بیماران دیده می شود و یکی از عوارضی است که در این مطلب هم به آن اشاره شد.

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:
۱- بیقراری شدید (agitation)

مهمترین عوارض الانزاپین

 
الانزاپین ۵
  • ۱-عوارض خفیف: احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفره. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگه بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوع ِ ان‌ها به معنای قطع ِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید: -یبوست -گیجی -خشکی دهان و چشم -خواب آلودگی-خستگی، بیقراری، ضعف – احتباس مایعات – افزایش وزن – راش پوستی.
    ۲- عوارض جدی: هر چند این عوارض کمیاب و نادره ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید بسرعت باید برای بررسی ان‌ها حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان به بیمارستان مراجعه کنید:
    – اختلال قاعدگی در خانم‌ها
    – بزرگ شدن سینه‌ها در مردان
    -چاقی افراطی و افزایش کلسترول
    -افزایش قند خون (دیابت)
    -اختلال در ریتم و ضربان قلب
    – تشنج
    – بروز لختهٔ خونی در اندام‌ها
    -حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن
    – تورم مفاص

الانزاپین اعتیاد اور است

اگر قرص الانزاپین طبق نظر پزشک مصرف شود خیر اعتیاد آور نیست .

ترک قرص الانزاپین

همانطور که قبلا گفته شد می توان این دارو را بصورت زیر ترک کرد :

7 شب مصرف کنین و فعلا یک چهارم از قرص رو کم کنین و اون سه چهارم رو هر شب مصرف کنین . سپس هفته دوم یک چهارم مصرف بشه سپس دارو رو قطع کنید و به فکر جایگزین باشید  .

قرص الانزاپین 5 برای چیست

۱- بیقراری شدید (agitation)
۲- اختلال بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervoza): مبتلایان که اکثرا خانم هستند به تصور ِ واهی ِچاق بودن، از خوردن غذا امتناع می‌کنند.

 

۳-افسردگی مقاوم به درمان (treatment resistant depression)
۴- فاز سرخوشی (mania) اختلال دو قطبی (bipolar)
۵-بدبینی و پارانوییا (paranoia)
۶- توهم و هذیان در روانپریشی‌هایی مانند اسکیزوفرنی

۷- هر چند این دارو بهتر است بالای سن سیزده سالگی مصرف شود ولی ممکن است گاهی در اختلالات مخصوص کودکان مانند اختلالات طیف اوتیسم  و همچنین اختلال سلوک(conduct) بنا به صلاحدید پزشک بکار رود.
۸-روانپزشکان با تجربه که به مکانیسم اثر دارو‌ها مسلط هستند ممکن است این دارو را بنابر صلاحدید ِ بالینی خود، در مواردی چون حالات اضطرابی و وسواسی و همچنین اختلالات تجزیه ای (Dissociative Identity Disorder) به  عنوان داروی مکمل برای کاهش مقاومت دارویی یا برای افزایش اثر سایر ِدارو به کار ببرند. بنابرین تجویز این دارو الزاما به معنای روانپریش بودن شخص مصرف کننده نیست. داروهای اعصاب موارد مصرف بیشماری دارند که همه یِ آن‌ها در بروشور دارویی یا در صفحات اینترنتی ذکر نشده است.

 
الانزاپین ۵

دوزبندی الانزاپین در بزرگسالان:

دوزبندی در بزرگسالاناسکیزوفرنی

خوراکی در آغازین:

۵ تا ۱۰ میلی گرم روزانه ۱ بار (تا ۱۰ میلی گرم روزانه یک بار در ظرف ۵ تا ۷ روز افزایش می یابد، بعد از آن در فواصل ۱ هفته ای با mg/day 5 تنظیم می شود، تا ماکزیمم دوز توصیه شده  mg/day 20 افزایش می یابد.

۲)  فرم تزریقی

پیوسته رهش استفاده می شود. دوز ماکزیمم، ۳۰۰ میلی گرم در ۲ هفته یا ۴۰۵ میلی گرم در ۴ هفته ,I.M پیوسته رهش: توجه: اگر به فرم خوراکی تحمل ایجاد شود در این صورت از فرم تزریقیI.M

مانیای حاد همراه شده با اختلال ۲ قطبی: خوراکی

تک دارویی دوز آغازین:

۱۰ تا ۱۵ میلی گرم روزانه یک بار. دوز نگه دارنده: ۵ تا ۲۰ میلی گرم در روز، دوز ماکزیمم توصیه شده: ۲۰ میلی گرم در روز

درمان ترکیبی (با لیتیوم با والپروات دوز آغازین:

۱۰ میلی گرم روزانه یک بار. رنج دوزبندی، ۵ تا ۲۰ میلی گرم

افسردگی:

افسردگی همراه شده با اختلال ۲ قطبی (در ترکیب با fluoxetine):

خوراکی دوز آغازین ۵ میلی گرم در عصر. دوز تنظیم شده:به صورت تحمل به دوز معمول یعنی ۱۲/۵میلی گرم در روزاست.

درمان افسردگی مقاوم به درمان در ترکیب با fluoxetine)

: خوراکی در آغازین ۵ میلی گرم در عصر؛ دوز تنظیم شده به صورت تحمل به رنج ۵ تا ۲۰ میلی گرم در روز است. دوزبندی های به صورت زیر است:

روز است.

olanzapine ۲.۵mg fluaxetine ۲۰mg=Symbyax ۲.۳۵

olanzapine ۵mg +fluaxetine ۲۰mg=Symbyax ۶.۲۵ olanzapine ۱۲.۵mg +fluaxetine ۲۰mg=Symbyax ۱۲.۲۵

olanzapine 5mg+fluaxetine۵۰mg=Symbyax۶.۲۵ olanzapine ۱۲.۵mg +fluaxetine۵ ۰mg=Symbyax ۱۲.۵۰

 

دوزبندی کودکان:

اسکیزوفرنی / اختلال ۲ قطبی: نوجوانان ک۱۳ سال: خوراکی در آغازین: ۲/۵ تا ۵ میلی گرم روزانه یک بار؛ تنظیم به وسیلهی

۲/۵ تا ۵ میلی گرم در روز است تا به دوز هدف یعنی ۱۰ میلی گرم در روز برسیم؛ رنج دوزبندی: ۲/۵ تا ۲۰ میلی گرم در روز

دوزبندی در اختلال کلیوی:

نیازی به تنظیم دوز نیست. به وسیله ی دیالیز برطرف نمی شود.

دوزبندی در اختلال کبدی:

تعدیل دوز ممکن است نیاز باشد؛ به هر حال، توصیه ی خاصی وجود ندارد. به دقت نظارت

شود.

 

اشکال دارویی: us تزریقی:

:شامل ۵۰ میلی گرم لاکتولوز) تزریقی، پودر برای تهیه سوسپانسیون، فرم پیوسته رهشmg [داخل عضلانی: ۱۰Zyprexa

شامل پلی سوربات ۸۰ (در رقیق کننده)، تهیه کردن با رقیق کننده۴۰۵mg ،۳۰ •mg ،۲۱۰mg Zyprexa RelprevvTM [

قرص، خوراکی:

۲۰mg ،۱۵mg ،۱۰mg ،۷.۵mg ،۵mg ،۲.۵mg Zyprexa

قرص، در دهان باز شونده، خوراکی Zyprexa zydis: ۵ میلی گرم (شامل فتیل آلانین ۳۴ ۰ میلی گرم در قرص] Zyprexa zydis: ۱۰ میلی گرم [شامل فنیل آلانین

۰/۴۵ میلی گرم در قرص ] Zyprexa zydis: ۱۵ میلی گرم (شامل فنیل آلانین

۰/۶۷ میلی گرم در قرص Zyprexa zydis: ۲۰ میلی گرم شامل فنیل آلانین

۰/۹ میلی گرم در قرص] طریقه مصرف : فرم تزریقی .I.M کوتاه الاثر: فقط برای استفاده .I.M فرم تزریقی.

.قرص: می توان با غذا با بدون غذا استفاده کرد .I.M پیوسته رهش: فقط برای تزریق سربنیI.M

 

عوارض جانبی :

خستگی، بی خوابی • غدد درون ریز و متابولیسم: افزایش پرولاکتین • گوارشی: افزایش وزن، افزایش اشتها، خشکی دهان، پیوست، سوء هاضمه • عصبی، عضلانی و اسکلتی: ضعف تزریقی

سیستم عصبی مرکزی: سردرد، خواب آوری هشدارها بر احتیاطها : نگرانی های مرتبط به اثرات ناخواسته:

  1. اثرات آنتی کولینرژیک ۲. دیس کرازی خون 3. مغزی عروقی ۴. علایم اکسترا پیرامیدال .. افزایش گلوکز خون، ۶. افزایش چربی خون ۷. افزایش پرولاکتین خون ۸ سندرم بدخیمی نوروپپتیک ۹. افت فشار وضعیتی، ۱۰. خواب آوری ۱۱. تصور خود کشی گرایانه ۱۲. بی نظمی درجه حرارت ۱۳. افزایش وزن نگرانی مرتبط با بیماری

.. بیماری قلبی- عروقی ۲. جنون: بیماران مسن با جنون مربوط به سایکوز درمان شده با ضدسایکوزها در مقایسه با placebo با یک خطر مرگ افزایش یافته مواجه هستند. ۳. اختلال کبدی ۴. بیماری پارکینسون ۵. اختلال کلیوی ۶. تشنج جمعیت های خاص : |

نوجوانان، افراد سیگاری تداخلات دارویی : داروهایی که باید از آنها اجتناب شود:

:تداخلات با اتانول / مواد غذایی | گیاهانMetoclopramide ،Benzodiazepines

اتانول: ممکن است دپرسیون CNS را افزایش دهد. مانیتور برای اثرات افزایش یافته با استفاده همزمان صورت گیرد. بیماران درباره اثرات آگاه شوند.

گیاهان: از Dong quai سنبل الطیب، kavakava اجتناب شود. ریسک فاکتور بارداری: C شیردهی:

وارد شیر مادر می شود/ توصیه نشده است. مکانیسم عمل:

دوپامینHT2، و 5 SHT 2A بک ضد سایکوز تی انو بنز دو بازپین نسل دوم است که آنتاگونیست رسپتورهای سروتونینOlanzapine

BZD GABA-Aبه شمار می آید، و قدرت اتصالی ضعیفی به رسپتورهای.M و موسکارینیک 5HT آنتاگونیست با قدرت متوسط برای رسپتورهای ;5. olanzapine و آلفا -۱ آدرنرژیک است H هیستامینD

و بتا آدرنرژیک دارد. مکانیسم دقیق عمل در اسکیزوفرنی و اختلال bipolar مشخص نیست، تصور این است که عملکرد olanzapine به طور غیر مستقیم از طریق اثر آنتاگونیستی ترکیب شده سایت های رسپتور دوپامین و سروتونین تیپ ۲ است.

فارماکودینامیک | کینتیک :

• جذب:و خوراکی: به خوبی جذب می شود.

و تزریق سریع عمل کننده: به سرعت جذب می شود. • توزیع: vd. وسیع، ۱۰۰۰ لیتر . پروتئین باندبنگ، پلاسما: ۹۳ درصد متصل به آلبومین و

.متابولیسم: به طور گسترده متابولیزه می شودalphap- glycroprotein

 

 

تداخلات دارویی:

مصرف همزمان اﻻﻧﺰاﭘﻴﻦ با داروهای مضعف CNS و الکل موجب می‌شود تا اثر تضعیف CNS تشدید شود. مصرف همزمان این دارو باعث افزایش تأثیر دارو‌های پائین‌آورنده فشار خون می‌شود. این دارو موجب کاهش اثر آگونیست‌های دوپامین، و لوودوپا می‌ شود. کاربامازپین‌، امپرازول و ریفامپین باعث افزایش کلیرانس الانزاپین‌ می‌شود، در حالی که فلووکسامین‌ حذف الانزاپین را کاهش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای آنتی‌کولینرژیک‌ موجب تشدید اثر آنتی‌کولینرژیکی می‌شود.

توجهات پزشکی-پرستاری / آموزش به بیمار – خانواده:

۱٫ به دلیل ایجاد خواب‌آلودگی و کاهش هوشیاری،‌ لازم است بیماران تحت درمان در هنگام رانندگی و کار با ماشین‌آلات احتیاط لازم را بعمل آورند.

۲٫ در آغاز درمان با این دارو، به دلیل بروز کلاپس ناشی از افت فشار خون، بیمار باید تحت مراقبت پزشکی باشد.

فارماکودینامیک / کینتیک:

ﺷـﻜﻞ ﺧـﻮراﻛﻲ اﻻﻧﺰاﭘﻴﻦ دارای ﺟـﺬب آﻫﺴﺘﻪ بوده و ﻧﻴﻤﻪ ﻋﻤﺮ دﻓﻊ آن ۳۰ ﺳﺎﻋﺖ اﺳﺖ. دارو ﻣﻌﻤﻮﻻً روزی ﻳﻚ ﺑﺎر ﻣﺼﺮف ﻣـﻲﺷـﻮد. دارو در ﻣﺠﺎورت ﻫﻮا ﺳﺮﻳﻊ اﻛﺴﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮد، ﻗﺮصﻫﺎی روﻛـﺶ دار اﮔـﺮ ﻧﺼـﻒ ﺷـﻮﻧﺪ ﺑـﺮای ﺟﻠـﻮﮔﻴﺮی از ﻛﺎﻫﺶ ﻗﺪرت ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﺼﺮف ﺷﻮﻧﺪ.

اﻻﻧﺰاﭘﻴﻦ به سرعت و به خوبی از راه دستگاه گوارش جذب می‌شود. در اثر اولین گذر ۴۰% دارو متابولیزه می‌شود. نیمه عمر دارو ۳۰ ساعت و میزان اتصال دارو به پروتئین معادل ۹۳% می‌باشد. به طور عمده در کبد متابولیزه می‌شود. دفع دارو از طریق ادرار (۷% تغییر نیافته و ۵۷% به صورت متابولیت) و مدفوع(۳۰%) صورت می‌گیرد.

نیمه – عمر حذفی: ۲۱ تا ۵۴ ساعت • زمان پیک، پلاسمایی: ماکزیمم غلظت های پلاسمایی بعد از استفاده ی

.برابر بیش تر از ماکزیمم غلظت های پلاسمایی خوراکی می باشد۵I.M

و تزریق فرم پیوسته رهش: حدود ۷ روز و

تزریق فرم سریع آزاد شونده: ۱۵ تا ۴۵ دقیقه

و خوراکی: حدود ۶ ساعت . دفع: ادراری و از طریق مدفوع •

کلیرانس: در افراد سیگاری، کلیرانس olanzapine، ۴۰ درصد افزایش می یابد؛ در خانم ها ۳۰ درصد کاهش می یابد.