آمانتادین (Amantadine) یک داروی ضد ویروس است که برای پروفیلاکسی و درمان آنفلوآنزا تیپ A، درمان پارکینسون، درمان واکنش‌های اکستراپیرامیدال ناشی از مصرف دارو و همچنین برای کاهش خستگی وابسته به بیماری ام‌اس به کار می‌رود.

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

 

نام‌های تجاری:

Canada:

Endantadine

Mylan- Amantadine

PMS- Amantadine

Symmetrel

گروه دارویی-درمانی: 

ﻋﺎﻣﻞ ﺿﺪ ﭘﺎرﻛﻴﻨﺴﻮن، آﮔﻮﻧﻴﺴﺖ دوﭘﺎﻣﻴﻦ و ﻋﺎﻣﻞ ﺿﺪوﻳﺮوﺳﻲ

اشکال دارویی:

U.S:

ﻛﭙﺴﻮل، ﺧﻮراﻛﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻴﺪروﻛﻠﺮاﻳﺪ: ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم

ﻛﭙﺴﻮل، ﺳﺎﻓﺖ ژل، ﺧﻮراﻛﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻴﺪروﻛﻠﺮاﻳﺪ: ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم

ﻣﺤﻠﻮل، ﺧﻮراﻛﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻴﺪروﻛﻠﺮاﻳﺪ: ۵۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ﺑﺮ ۵ ﻣﻴﻠﻲ ﻟﻴﺘﺮ ۴۷۳) ﻣﻴﻠﻲ ﻟﻴﺘﺮ) ﺷﺮﺑﺖ، ﺧﻮراﻛﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻴﺪروﻛﻠﺮاﻳﺪ؛، ۵۰ ﻣﻴﻠﻲﮔـﺮم ﺑـﺮ ۵ ﻣﻴﻠـﻲ ﻟﻴﺘـﺮ (۱۰ و ۴۷۳ و ۴۸۰

ﻣﻴﻠﻲ ﻟﻴﺘﺮ) ﻗﺮص ﺧﻮراﻛﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻴﺪروﻛﻠﺮاﻳﺪ: ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم

مکانیسم عمل:

ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺿﺪ ﭘﺎرﻛﻴﻨﺴﻮﻧﻲ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﻼک ﺑﺎزﺟﺬب دوﭘـﺎﻣﻴﻦ از ﻧـﻮرونﻫـﺎی ﭘـﻴﺶ ﺳﻴﻨﺎﭘﺴﻲ ﻳﺎ ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﺮﺷﺢ دوﭘﺎﻣﻴﻦ از ﻓﻴﺒﺮﻫﺎی ﭘﻴﺶ ﺳﻴﻨﺎﭘﺴﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

مکانیسم اثر دارو مشخص نیست، اماممکن است با تاثیر برساخت، آزادی سازی یا بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین، عملکرد سیستم دوپامینرژیک را تقویت کند. به عنوان ضد ویروس آنفلوزا به نظر می رسد از Uncoating ویروس و آزاداسید نوکلئیک آن بداخل سلول های اپی تلیال تنفسی جلوگیری می کند.

موارد مصرف:

آمانتادین ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی و درﻣﺎن ﻋﻔﻮﻧﺖ وﻳﺮوﺳﻲ آﻧﻔﻮﻻﻧﺰای ﻧﻮع A اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ در درﻣـﺎن ﭘﺎرﻛﻴﻨﺴﻮﻧﻴﺴﻢ (درﻣﺎن ﻋﻼﺋﻢ اﻛﺴﺘﺮاﭘﻴﺮاﻣﻴﺪال اﻟﻘﺎ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ دارو) اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد.

دوزبندی در بزرگسالان:

درﻣﺎن ﻋﻼﺋﻢ اﻛﺴﺘﺮاﭘﻴﺮﻣﻴﺪال اﻟﻘﺎ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ داروﻫﺎ: دوز ﺧﻮراﻛﻲ: ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔـﺮم ۲ ﺑـﺎردر روز؛ اﮔﺮ ﻧﻴﺎز ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺗﺎ ۳۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم در روز در دوزﻫﺎی ﻣﻨﻘﺴﻢ ﺗﺠﻮﻳﺰ ﺷﻮد.

ﺑﻴﻤﺎری ﭘﺎرﻛﻴﻨﺴﻮن: دوز ﺧﻮراﻛﻲ: دوز ﻣﻌﻤﻮل ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻮﻧﻮﺗﺮاﭘﻲ ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔـﺮم ۲ ﺑـﺎردر روز؛ اﮔﺮ ﻧﻴـﺎز ﺑﺎﺷـﺪﻫﻤﺮاه ﺑـﺎ ﻧﻈـﺎرت دﻗﻴـﻖ ۴۰۰ﻣﻴﻠـﻲﮔـﺮم در دوزﻫـﺎی ﻣﻨﻘﺴﻢ،ﻣﺼـﺮف ﻣـﻲﺷـﻮد.

ﺗﻮﺟﻪ:

ﺑﻴﻤﺎران ﺑﺎ ﻳﻚ ﺑﻴﻤﺎری زﻣﻴﻨﻪای ﺟﺪی ﻳـﺎ اﻓـﺮادی ﻛـﻪ دوزﻫـﺎی ﺑـﺎﻻی دﻳﮕـﺮ داروﻫـﺎی ﺿـﺪ ﭘﺎرﻛﻴﻨﺴﻮن ﻣﺼﺮف ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم در روز ﺷﺮوع ﻛﻨﻨﺪ.

اﮔﺮ ﻧﻴﺎز ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺗﺎ ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ۲ ﺑﺎردر روز ،ﻳﻚ ﺗﺎﭼﻨﺪﻳﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻌﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ.

دوزﺑﻨﺪی در اﻓﺮاد ﻣﺴﻦ:

ﺑﻴﻤﺎران ۶۵ ﺳﺎل: ﺗﻨﻈﻴﻢ دوز ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻛﻠﻴﻮی اﺳﺖ؛ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻴﻤﺎران وﻗﺘﻲ ﻛـﻪ دارو را در دو دوز ﻣﻨﻘﺴﻢ روزاﻧﻪ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، دارو را ﺑﻬﺘﺮ ﺗﺤﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.

دوزﺑﻨﺪی در اﺧﺘﻼل ﻛﻠﻴﻮی:

۳۰ Clcr ﺗﺎ ۵۰ ﻣﻴﻠﻲ ﻟﻴﺘﺮ ﺑﺮ دﻗﻴﻘﻪ: ۲۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ۱ ﺑﺎر در روز، ﺳـﭙﺲ ۱۰۰ ﻣﻴﻠـﻲﮔـﺮم در روز اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

۱۵ Clcr ﺗﺎ ۲۹ ﻣﻴﻠﻲ ﻟﻴﺘﺮ ﺑﺮ دﻗﻴﻘﻪ: ۲۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ۱ ﺑﺎر در روز، ﺳﭙﺲ ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ﻳﻚ روز در ﻣﻴﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

۱۵> Clcr، ﻣﻴﻠﻲ ﻟﻴﺘﺮ ﺑﺮ دﻗﻴﻘﻪ: ۲۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ﻫﺮ ۷ روز ۱ ﺑﺎر اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

ﻫﻤﻮدﻳﺎﻟﻴﺰ: ۲۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ﻫﺮ ۷ روز ۱ ﺑﺎر اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

عوارض جانبی:

بی اشتهایی، تهوع، عصبی شدن، ناتوانی در تمرکز، بی خوابی، گیجی، تشنج، توهمات، گوشه گیری، تاری دید، اختلات گوارشی، آدم طبیعی و بندرت لکوپنی و بثورات جلدی از عوارض جانبی دارو هستند.

نوشیدن مشروبات الکلی در حین استفاده از این دارو آثار جانبی این دارو را افزایش میدهد این آثار عبارتند از:

مشکلات گردش خون – سرگیجه – منگی – غش – مغشوش شدن.

بنابراین زمانیکه که از داروی آمانتادین استفاده میکنید هرگز مشروبات الکلی مصرف نکنید.

این دارو در برخی میتواند باعث سرگیجه – منگی یا دید بلوری و یا مشکل در پیدا کردن تمرکز شود.

قبل از انجام هر کاری که احتیاج به دقت و توجه دارد مثل رانندگی از واکنش این دارو روی خودتان مطمئن شوید تا از بوجود آوردن خطر برای خود یا دیگران پرهیز کرده باشید.

اگر واکنشهای فوق الذکر خیلی دردسر ساز بودند به پزشک خود مراجعه کنید.

بلند شدن ناگهانی از خواب یا از یک موقعیت نشسته بطور ناگهانی برخواستن شدت این علائم را افزون میکند به آرامی از خواب برخواستن و یا از یک موقعیت نشسته به آرامی بلند شدن میتواند در تخفیف علائم پیش گفته موثر باشد.

در صورتیکه پس از مصرف این دارو احساس افسردگی و میل به خودکشی در شما پیدا شد با پزشک خود بفوریت تماس بگیرید.

آمانتادین میتواند باعث خشکی دهان بینی و گلو شود برای برطرف کردن موقت خشکی دهان میتوانید از آدامس استفاده کنید یا یک تکه یخ در دهان بگذارید در هر حال در صورتیکه خشکی دهان بیش از دوهفته طول کشید به پزشک یا دندان پزشکتان مراجعه نمایید.

تداوم خشکی دهان امکان بوجود آمدن بیماریهای دندان مثل پوسیدگی دندان – بیماری لثه و عفونتهای قارچی را افزایش میدهد.

این دارو میتواند منجر به ایجاد لکه وخالهای تور مانند به رنگ قرمز ارغوانی روی پوست شود.

این مشکل بیشتر برای زنها در قسمت پا و ساق پا معمولا پس از مصرف مداوم دارو برای بیش از یکماه رخ میدهد و مادامیکه از دارو استفاده میکنید این لکه ها وجود خواهند داشت اما پس از قطع دارو بعد از 2 تا 12 هفته این لکه ها محو میگردند .

درصورتیکه در این مورد سئوالی دارید آنرا با دکترتان مطرح کنید.

برای بیمارانی که آمانتادین را برای بیماری پارکینگسون استفاده میکنند یا مشکلات حرکتی که بعلت مصرف داروهای خاصی برای درمان مشکلات اعصاب روانشناختی روانشناختی و شرایط تهیج بوجود آمده اند.

بیماران پارکینگسون باید توجه داشته باشند که نباید بیش از حد فعالیت کنند از آنجاییکه پس از مصرف دارو شرایط آنها بهتر شده و بدن فعالیتش آسان تر صورت میپذیرد .

در اینحال آنچه امکان وقوع زیادی دارد بوجود آمدن جراحت ناشی از افتادن بیمار است.

افزایش فعالیت بایستی به مرور باشد تا به بدن زمان لازم برای تنظیم تغییرات در حفظ تعادل – گردش خون و هماهنگی داده شود.

برخی بیماران ممکن است حس کنند این دارو بعد از چند ماه استفاده اثر خود را روی آنها از دست داده است.

در صورتیکه چنین حسی داشتید با دکتر خود مطرح نمایید دکتر شما ممکن است نسبت به تغییر دوز یا قطع موقت دارو اقدام نماید.

آمانتادین 100

داروی آمانتادین جز دسته داروهای ضد ویروس است. از قرص آمانتادین برای درمان علامت‌های بیماری پارکینسون استفاده می‌شود. پارکینسون یک بیماری سیستم عصبی است که باعث سختی در حرکت، کنترل ماهیچه‌ها و تعادل می‌شود. آمانتادین در درمان پارکینسون معمولاً همراه با داروی ال-دوپا تجویز می‌شود.

قرص آمانتادین همچنین در درمان اختلال‌های حرکتی (دیسکینزی) ایجادشده ناشی از عوارض داروهای درمانی پارکینسون مؤثر است. آمانتادین ام اس، در کنار داروهای مودافینیل و متیل فنیدیت بیش از هر داروی دیگری به‌صورت بالینی در درمان خستگی‌های بدنی مربوط به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) استفاده می‌شوند.

آمانتادین همچنین برای پیشگیری و درمان عفونت‌های ناشی از آنفولانزا نوع A نیز به کار می‌رود. آمانتادین به درون RNA یاخته‌های مستعد این نوع از آنفولانزا نفوذ کرده و پروتئین M2 آن‌ها را مهار می‌کند. سایر انواع آنفولانزا به‌دلیل داشتن پروتئین متفاوت M2 با قرص آمانتادین درمان نمی‌شوند. لازم به ذکر است که واکسن آنفولانزا نسبت به این دارو درمان بهتری محسوب می‌شود. آمانتادین همچنین گاهی در درمان بیماری نشانگان نورولپتیک بدخیم (NMS)، سندروم محرومیت از کوکائین و نیز سکسکه‌ی مقاوم به کار می‌رود.

آمانتادین روی سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی اثری ندارد. آمانتادین برای درمان واکنش‌های مغزی و ساقه مغزی ناشی از مصرف دارو نیز به کار می‌رود. از نکات مهم دیگر نیز این است که اگر این دارو طی یک تا دو روز بعداز شروع بیماری مصرف شود، زمان تب و سایر علائم سیستمیک را کم می‌کند.

 

آمانتادین هیدروکلراید

“آمانتادین هیدروکلراید” یک داروی ضد ویروسی برای جلوگیری و یا درمان عفونت یک نوع از آنفلوانزا خاص است که آن را نیز به عنوان کمکی برای درمان بیماری پارکینسون تجویز می کنند.

 

 

آمانتادین هیدروکلراید یک ضد ویروس است و برای جلوگیری با درمان عفونت ناشی از آنفولانزا ( نوع A ) بکار برده میشود این دارو میتواند به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد آنفلوانزا مصرف شود. آمانتادین روی سرما خوردگی و سایر انواع آن تاثیری ندارد همینطور روی سایر عفونتهای ویروسی موثر نیست.

آمانتادین هیدروکلراید

آمانتادین چیست

آمانتادین (amantadine) برای جلوگیری و درمان نوع خاصی از آنفولانزا مصرف می‌شود. از این دارو به منظور درمان بیماری پارکینسون کاهش خستگی وابسته به بیماری ام‌ اس هم استفاده می‌شود. این دارو انجام حرکات عادی را برای بیماران ممکن کرده و علائم بیماری را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که آمانتادین روی سرماخوردگی و سایر انواع آن و همچنین سایر عفونت‌های ویروسی تاثیری ندارد.

آمانتادین قیمت

جعبه 100 عددی 290/000

آمانتادین و کرونا

یک تحقیق در اثر بخشی آمانتادین نشان داد که ‌:‌

در دسامبر 2019 شیوع نوع جدیدی از بیماری حاد تنفسی (پنومونی) ویروسی در مرکز چین گزارش گردیده و تعداد افراد مبتلا به آن نیز به‌سرعت افزایش یافت. پزشکان این بیماری را COVID-19 نام‌گذاری کرده و منشاء آن­را ویروسی با نام SARS-COV-2 معرفی نمودند. تاکنون داروی مؤثری که بتواند به قطعیت جهت درمان این بیماری به­کار گرفته شود تولید نشده است اما برخی داروها شناخته و معرفی شدند که تأثیر چشمگیری در ایجاد بهبودی بیماران نشان دادند.  هدف از این مطالعه ارزیابی و تجزیه و تحلیل داروهایی است که تاکنون برای درمان مبتلایان به Covid 19  مورد استفاده قرار گرفتند تا بتوان داروهایی که بیش­ترین تأثیر بر روی بهبودی مبتلایان را داشته شناسایی و معرفی گردند.
در این مطالعه مروری مقالات چاپ شده متعددی در زمینه بررسی ساختار، ویژگی­ها، منشاء و شیوع ویروس عامل بیماری  COVID-19 از سایت­های معتبر Pubmed , Google scholar ,Scopus با کلید واژه­هایی نظیر ” COVID-19″ و “Coronavirus 2019” و ” COVID-19 and drug s “ جمع آوری گردیده است.
داروی لوپیناویر و ریتوناویر در همراهی با داروهای مکمل مثل اینترفرون آلفا در کاهش ظرفیت بار خانواده Betacoronaviruses مؤثر بوده است. داروهای هیدروکسی کلروکین و کلروکین در محدود کردن تکثیر COVID-19 در شرایط آزمایشگاهی اثر بخش بوده است. داروی ضد ویروسی آمانتادین سبب کاهش ظرفیت تکثیر ویروس می­گردد. داروی  Remdesivir می­تواند از آسیب وارده به ریه انسان در اثر عفونت ویروس کرونا ممانعت به­عمل آورد. در رابطه با داروی فاویپیراویر مطالعه­ها نرخ بهبودی 43/91 درصدی را نشان دادند که حاکی از اثربخشی بسیار بالای این دارو است.
فاویپیراویر و رمدیسیور اثربخشی چشمگیری را نشان دادند. داروهای لوپیناویر و ریتوناویر که همراه با داروهای مکملی اینترفرون آلفا استفاده شده­اند و نیز داروی هیدروکسی­کلروکین و کلروکین، اثر بخشی پایینی را نشان داده­اند.

آمانتادین ۱۰۰ چیست

آمانتادین به تنهایی یا همراه با سایر داروهای آنتی کولینرژینک برای درمان بیماری پارکینسون به کارمی رود. به علاوه، این داروبه منظور پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از گونه های آنفلوانزا Aنیز استفاده می شود.

آمانتادین برای کرونا

داروی ضد ویروسی آمانتادین سبب کاهش ظرفیت تکثیر ویروس می­گردد

آمانتادین ام اس

قرص آمانتادین برای ام اس. داروی آمانتادین در درمان خستگی‌های بدنی مربوط به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) نیز استفاده می‌شود .

آمانتادین اشکال دارویی

قرص و کپسول

آمانتادین انسانی
آمانتادین آنفولانزا

آمانتادین یک داروی ضدویروس می باشد. آمانتادین عمل ویروس در بدن را مسدود می کند. آمانتادین در پیشگیری و درمان آنفولانزا A ( یک عفونت ویروسی) استفاده می شود.
در درمان آنفولانزاهای فصلی مصرف آمانتادین توصیه نمی شود زیرا ممکن است دربرخی زنجیره های آنفولانزا مقاومت دارویی ایجاد شود.
آمانتادین همچنین در درمان بیماری پارکینسون و علائم شبه پارکینسون مانند خشکی و لرزش ناشی از مصرف برخی داروها استفاده می شود.

انواع آمانتادین

کپسولی و قرص

آمانتادین و ام اس
آمانتادین برای ام اس
آمانتادین در ام اس

آمانتادین یک داروی ضد ویروسی است و از سال ۱۹۸۰ میلادی برای درمان خستگی در بیماران ام اس مورد استفاده قرار گرفته است. نحوه عمل این دارو در کاهش خستگی ناشناخته است. این دارو به عنوان اولین رویکرد برخورد با خستگی مطرح بوده و برای خستگی خفیف توصیه می‌شود. در مطالعات آمانتادین نشان داده است که حدودا برای یک سوم بیماران ام اس توانسته مفید باشد. اثر بخشی این دارو اغلب بعد از یک هفته استفاده از آن دیده می‌شود. آمانتادین نسبتا کم ضرر بوده و بوسیله بیماران خوب تحمل می‌شود ضمن اینکه ارزان نیز هست. آثار جانبی آن نیز اغلب خفیف بوده و شامل رویا دیدن – توهم – فعالیت زیاده از حد و تهوع می‌باشد

آمانتادین به انگلیسی

Amantadine 

آمورل آمانتادین

کپسول آمورل یکی از داروهای ضد ویروس می باشد که در این مقاله از ویکی سرا قصد داریم با موارد مصرفی گوناگون آن آشنا شویم .

از داروهای ضد ویروس است که به اصطلاح آمانتادین هم گفته می شود . این دارو برای جلوگیری و درمان نوع خاصی از آنفولانزا مصرف می شود . از این دارو به منظور درمان بیماری پارکینسون ( یک اختلال مغزی است که باعث لرزش بدن می شود ) و برای کاهش خستگی و ضعف بیماران ام اس هم استفاده می شود . آمانتادین عمل ویروس در بدن را مسدود می کند و در پیشگیری و درمان آنفولانزا نوع A ( عفونت ویروسی ) استفاده می شود . در درمان آنفولانزا های فصلی مصرف آمانتادین توصیه نمی شود . زیرا ممکن است در برخی زنجیره های آنفولانزا مقاومت دارویی ایجاد شود . این دارو انجام حرکات عادی را برای بیماران ممکن کرده و همچنین علائم بیماری را کاهش می دهد . در ضمن توجه داشته باشید که آمورل ( آمانتادین ) روی سرما خوردگی و سایر انواع آن و همچنین سایر عفونت های ویروسی تاثیری ندارد .

کپسول آمورل آمانتادین

کپسول آمورل از داروهای ضد ویروس است که موارد مصرف مختلفی دارد. در ادامه این مقاله از تک پزشک قصد داریم بیشتر با این دارو آشنا شویم.آمورل(amantadine) از داروهای ضد ویروس برای جلوگیری و درمان نوع خاصی از آنفولانزا است که به منظور درمان پارکینسون و کاهش خستگی وابسته به بیماری ام‌ اس هم به کار می‌رود. در ادامه ی این مطلب با انواع این دارو، نحوه ی مصرف آن و همچنین عوارض آن آشنا خواهید شد.

آمورل چیست؟ آمانتادین (آمورل) برای جلوگیری و درمان نوع خاصی از آنفولانزا مصرف می‌شود. از این دارو به منظور درمان بیماری پارکینسون کاهش خستگی وابسته به بیماری ام‌ اس هم استفاده می‌شود.این دارو انجام حرکات عادی را برای بیماران ممکن کرده و علائم بیماری را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که آمانتادین روی سرماخوردگی و سایر انواع آن و همچنین سایر عفونت‌های ویروسی تاثیری ندارد.نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:نام‌های تجاری Symmetrel – Gocovri موارد مصرفپیشگیری از ابتلا به آنفولانزادرمان و رفع علایم پارکینسون و ام استداخل داروییتری هگزی فنیدیل و بنزوتروپین، هیدروکلروتیازید و تریامترن، کوتریموکسازول، الکل و محرک های CNSهمچنین بخوانید: علائم اولیه بیماری ام اسمقدار و نحوه مصرفمیزان مصرف این دارو برای افراد با بیماری های مختلف متفاوت می باشد. به طور معمول به منظور پیشگیری یا درمان علامتی ناشی از ویروس آنفلوانزا تیپ A در بیماران ضعیف یا سالمند در بزرگسالان (64-13 ساله) مقدار 200 میلی‌گرم یک بار، یا 100 میلی‌گرم دو بار در روز مصرف می‌شود.

داروی آمورل آمانتادین
آمانتادین برای چیست

مان علائم و اختلال‌های حرکتی ناشی از بیماری پارکینسون است. این دارو در درمان خستگی‌های ناشی از ام اس

آمانتادین برای سرماخوردگی

آمانتادین روی سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی اثری ندارد.

آمانتادین برای درمان چیست

پارکینسون و ام اس

آمانتادین برای پارکینسون

بآمانتادین، داروی ضدویروس است که فعالیت ویروس ها را در بدن متوقف می کند. آمانتادین برای درمان و پیشگیری آنفلوآنزا به کار برده می شود. علاوه بر این برای درمان بیماری پارکینسون و نشانه های آن مانند: خشکی عضلات (سفتی عضلات)، لرزش نیز به کار برده می شود.

آمانتادین برای چی

پارکینسون و ام اس و عفونت ویروسی

آمانتادین برای کودکان

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آمانتادین سبب بهبود قابل توجه علائم اختلال شده و به خوبی تحمل می‌شود و ممکن است در درمان کودکان مبتلا به اختلال مفید باشد. با این وجود، نتایج حاضر نمی‌تواند به عنوان اثبات کننده اثربخشی این دارو تلقی شود.

آمانتادین پارکینسون

بآمانتادین، داروی ضدویروس است که فعالیت ویروس ها را در بدن متوقف می کند. آمانتادین برای درمان و پیشگیری آنفلوآنزا به کار برده می شود. علاوه بر این برای درمان بیماری پارکینسون و نشانه های آن مانند: خشکی عضلات (سفتی عضلات)، لرزش نیز به کار برده می شود.

آمانتادین تداخل

آمانتادین تداخل دارویی

  • تری هگزی فنیدیل و بنزوتروپین، هیدروکلروتیازید و تریامترن، کوتریموکسازول، الکل و محرک های CNS
  • مصرف همزمان با تری هگزی فنیدیل و بنزوتروپین (با مقادیر مصرف بالای این داروها) عوارض جانبی آنتی کولینرژیک آنها را تشدید می کند، که این امر احتمالا باعث کانفوزیون و توهمات می شود. در صورت بروز این علائم، دوز هر دو دارو باید کاهش یابد.
  • مصرف همزمان با ترکیب هیدروکلروتیازید و تریامترن ممکن است دفع آمانتادین را کاهش دهد که به افزایش غلظت سرمی آمانتادین و احتمالا افزایش سمیت دارو منجر می شود. از مصرف همزمان آنها پرهیز گردد.
  • مصرف همزمان با محرک های CNS ممکن است سبب تحریک تجمعی شود.
  • مصرف همزمان با الکل ممکن است به منگی، کانفیوژن، غش و کمی فشار خون منجر شود.
  • ممکن است کوتریموکسازول کلیرانس کلیوی آمانتادین را کاهش داده و منجر به افزایش خطر دلیریوم شود. از مصرف همزمان این داروها پرهیز گردد.

موارد احتیاطی که در حین مصرف این دارو باید مد نظر قرار گیرد

نوشیدن مشروبات الکلی در حین استفاده از این دارو آثار جانبی این دارو را افزایش میدهد این آثار عبارتند از:

مشکلات گردش خون – سرگیجه – منگی – غش – مغشوش شدن. بنابراین زمانیکه که از داروی آمانتادین استفاده میکنید هرگز مشروبات الکلی مصرف نکنید.

این دارو در برخی میتواند باعث سرگیجه – منگی یا دید بلوری و یا مشکل در پیدا کردن تمرکز شود. قبل از انجام هر کاری که احتیاج به دقت و توجه دارد مثل رانندگی از واکنش این دارو روی خودتان مطمئن شوید تا از بوجود آوردن خطر برای خود یا دیگران پرهیز کرده باشید. اگر واکنشهای فوق الذکر خیلی دردسر ساز بودند به پزشک خود مراجعه کنید.

بلند شدن ناگهانی از خواب یا از یک موقعیت نشسته بطور ناگهانی برخواستن شدت این علائم را افزون میکند به آرامی از خواب برخواستن و یا از یک موقعیت نشسته به آرامی بلند شدن میتواند در تخفیف علائم پیش گفته موثر باشد. در صورتیکه پس از مصرف این دارو احساس افسردگی و میل به خودکشی در شما پیدا شد با پزشک خود بفوریت تماس بگیرید.

آمانتادین میتواند باعث خشکی دهان بینی و گلو شود برای برطرف کردن موقت خشکی دهان میتوانید از آدامس استفاده کنید یا یک تکه یخ در دهان بگذارید در هر حال در صورتیکه خشکی دهان بیش از دوهفته طول کشید به پزشک یا دندان پزشکتان مراجعه نمایید. تداوم خشکی دهان امکان بوجود آمدن بیماریهای دندان مثل پوسیدگی دندان – بیماری لثه و عفونتهای قارچی را افزایش میدهد.

این دارو میتواند منجر به ایجاد لکه وخالهای تور مانند به رنگ قرمز ارغوانی روی پوست شود. این مشکل بیشتر برای زنها در قسمت پا و ساق پا معمولا پس از مصرف مداوم دارو برای بیش از یکماه رخ میدهد و مادامیکه از دارو استفاده میکنید این لکه ها وجود خواهند داشت اما پس از قطع دارو بعد از 2 تا 12 هفته این لکه ها محو میگردند . درصورتیکه در این مورد سئوالی دارید آنرا با دکترتان مطرح کنید.

برای بیمارانی که آمانتادین را برای بیماری پارکینگسون استفاده میکنند یا مشکلات حرکتی که بعلت مصرف داروهای خاصی برای درمان مشکلات اعصاب روحی روانی و شرایط تهیج بوجود آمده اند. بیماران پارکینگسون باید توجه داشته باشند که نباید بیش از حد فعالیت کنند از آنجاییکه پس از مصرف دارو شرایط آنها بهتر شده و بدن فعالیتش آسان تر صورت میپذیرد . در اینحال آنچه امکان وقوع زیادی دارد بوجود آمدن جراحت ناشی از افتادن بیمار است. افزایش فعالیت بایستی به مرور باشد تا به بدن زمان لازم برای تنظیم تغییرات در حفظ تعادل – گردش خون و هماهنگی داده شود.

برخی بیماران ممکن است حس کنند این دارو بعد از چند ماه استفاده اثر خود را روی آنها از دست داده است. در صورتیکه چنین حسی داشتید با دکتر خود مطرح نمایید دکتر شما ممکن است نسبت به تغییر دوز یا قطع موقت دارو اقدام نماید.

تاثیر آمانتادین بر کرونا

داروی ضد ویروسی آمانتادین سبب کاهش ظرفیت تکثیر ویروس میگردد

ترکیبات آمانتادین

C10H17N

آمانتادین چه نوع قرصی است
آمانتادین چیست
آمانتادین چه قرصی است
آمانتادین چیه
قرص آمانتادین چیست
آمانتادین هیدروکلراید چیست
آمانتادین واسه چیه

آمانتادین (amantadine) از داروهای ضد ویروس برای جلوگیری و درمان نوع خاصی از آنفولانزا است که به منظور درمان پارکینسون و کاهش خستگی وابسته به بیماری ام‌ اس هم به کار می‌رود. گیجی، آشفتگی و سردرد برخی از عوارض کپسول آمانتادین است.

  • آمانتادین (amantadine) برای جلوگیری و درمان نوع خاصی از آنفولانزا مصرف می‌شود.
  • از این دارو به منظور درمان بیماری پارکینسون کاهش خستگی وابسته به بیماری ام‌ اس هم استفاده می‌شود.
  • این دارو انجام حرکات عادی را برای بیماران ممکن کرده و علائم بیماری را کاهش می‌دهد.

توجه داشته باشید که آمانتادین روی سرماخوردگی و سایر انواع آن و همچنین سایر عفونت‌های ویروسی تاثیری ندارد.

آمانتادین جز دسته داروهای ضد ویروس است.

 آمانتادین و کرونا