آتوموکستین (Atomoxetine) (نام تجاری:استراترا) یک داروی مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین است که برای درمان کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) تجویز می‌شود. 

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

 

نام‌های تجاری:

U.S:

® StratteraCanada:

® Strattera

گروه دارویی-درمانی: 

ﻣﻬﺎر ﻛﻨﻨﺪه‌ی ﺑﺎز ﺟﺬب ﻧﻮراﭘﻲ ﻧﻔﺮﻳﻦ، اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ

اشکال دارویی:

ﻛﭙﺴﻮل و قرص ، ﺧﻮراﻛﻲ: ۱۰mg ، ۱۸mg، ۲۵mg، ۴۰mg، ۶۰mg، ۸۰mg، ۱۰۰mg

آتوموکستین ۱۰

 استراموکس

درمان بیش فعالی و کاهش توجه در کودکان بزرگتر از 6 سال و بزرگسالان

آتوموکستین برای درمان ADHD (بیش فعالی همراه با کاهش تمرکز) در بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال استفاده می شود.

آتوموکستین و اوتیسم

یک تحقیق نشان داد که مصرف آتوموکسین در بیماران اوتیسم علایم بیماری آن ها را کاهش می دهد .

آتوموکستین چیست

قرص درمان بیش فعالی

آتوموکستین نی نی سایت
آتوموکستین برای کودکان

آتوموکستین برای کودکان بیش فعال تجویز می شود .

آتوموکستین یا ریتالین

اثربخشی داروهای ریتالین و آتوموکستین درمورد اختلال بیش فعالی-کم توجهی در کودکان دیده شد، از نظر والدین و معلمان اثر بخشی دو دارو مشابه (p<0.05) است.

همچنین در یک نگاه اجمالی عوارض جانبی آتوموکستین بیشتر از ریتالین است هر چند تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نظر دو نفر در این مورد :‌

سلام تجربه فردی که در 28 سالگی پیش فعالی رو خودش تشخیص داد.بعد مدت ها جنگیدن ثابتش کرد. در نظر دو تا دکتر متخصص و چند دکتر داروخانه ای که دیدم داروی استراموکس یا اتوموکستین خیلی داروی قوی نیست البته ایرانی متاسفانه اما امتحان کنید داروی بدی نیست تجربه اش رو داشتم در دوزهای .60.18.25.40.20 دیدم فقط. خارجیش گرونتره. ریتالین برای کسانی که تب بدن گرم دارن خوب نیست.چون خود به خود کمی دمای بدن رو بالا میبره و به علت بالا رفتن دمای بدن مغز گرمتر پیش فعال تر میشه.دارو پس از اثر گذاری خودش رو خنثی میکنه و بیمار دوز داروش بالاتر میره یا اثر نمیکنه برای همین خیلی از پیش فعالی ها با دادن ریتالین نه درمان بلکه تشخیص داده نمیشود پس سعی کنید اگر فکر میکنید پیش فعال هستید از دکتر خود بخواهید تنها به یک دارو و درمان پیش فعالی بسنده نکند ولی ریتالین برای ادمهای سرد مزاج خوبه. مدافینیل خوبه برای پیش فعالی بهش میگن ریتالین ایرانی و برای اینکه اثرات جانبی نداشته باشه باید تحرکت رو ببری بالا از نشستن زیاد پرهیز کنید باعث قفل شدن سیستم گوارش میشه.باید برای دارو ساعت تنظیم کنید که بدن به یک واحد خواص عادت کنه.موفقیت داروی پیش فعالی برای کنترل دارو تنظیم ساعت در هفته اول.مدت زمان اثر واقعی داروهای پیش فعالی هم 4 تا 9 هفته شنیدم البته خودم 2 هفته برای استراموکس زمان لازم برد تا اثر رو کامل حس کنم.بدی داروی پیش فعالی قطع شدن داروست که میتونه باعث برگشت و بدتر شدن بیمار بشه پس باید در تهیه دارو و زمان مصرف ان دقت کرد. در مصرف داروی پیش فعالی اب بنوشید.ورزش کنید. متاسفانه چون در تمامی داروهای پیش فعالی ایرانی از لحاظ اثر گذاری با نمونه های جهانی قابل مقایسه نیست هم شرکت های دارویی و هم دکتران این رو مورد قبول دارن برای همین معیار دوز تعریف شده برای داروهای ایرانی چیزی بیشتر از نمونه خارجی ان است.اما کم کم بالا ببرید تا مطمئن بشید نه ناگهانی. قرص های پیش فعالی شاید ضربان قلب رو بهم بریزن اگر اتفاق اوفتاد یه دونه قرص پروپرانولول با اجازه و دستور دکتر خوبه. دوستان پیش فعال مخصوصا بزرگسال متاسفانه کسی به فکر ما نیست پس اگر موردی هست که در مورد بیماری یا داروی آن میدانید بنویسید هر چند کوچک شاید همون مورد نجات دهنده دیگری باشد.یاحق

و کامنت بعدی:

فریبا: من پزشک عمومیم. اما همیشه با وجود تلاشم کمتر نتیجه میگرفتم. حتی کنکور سراسری با تلاشی که کرده بودم به جای دولتی آزاد قبول شدم. تا اینکه تو دوره تحصیلیم وقتی بیش فعالی تدریس میشد دیدم علایم نقص توجهش رو از بچگی داشتم. همیشه وقتی یک کار بهم میسپردن و فراموش میکردم بهم میگفتن تو گیجی. وقتی تو انجام کارایی که بهم میسپردن و حوصله سر بر بود تعلل میکردم بهم میگفتن تو خودخواهی. وقتی وسایلمو گم میکردم یا اتاقم بهم ریخته بود میگفتن تو شلخته ای. و وقتی برای یک تمرکز کوچیک روی درسام مشکل داشتم و با کوچیکترین صدا از جا میپریدم میگفتن تو فضولی… بزرگتر که شدم بی حوصله شدم و از کوره زود در میرفتم… گفتن تو تنبل و پرخاشگر و عصبی هستی… وقتی نمیتونستم هیجانات شادی و غصه م رو کنترل کنم بهم میگفتن تو خودنما هستی و دوست داری همه از راز زندگیت سردربیارن… خلاصه وقتی علایمو تو خودم دیدم با استادم مشورت کردم بهم بوپروپیون آهسته رهش (ولبان) داد خودمم کنارش جینکوسان خوردم اما تأثیر آنچنانی نذاشت… یکی دیگه از اساتیدم اتوموکستین گفت بگیر که خدا رو شکر نگرفتم. علت خدا رو شکر گفتنم اینه که در اثر فشارهای ناشی از این بیماری افسردگی گرفته بودم که اتوموکستین بدترش میکرد.واسه تخصص نشستم خوندم با تمام تلاشم دوسال پشت سرهم نتیجه نگرفتم دیدم نمیکشم دیگه رفتم پیش یکی دیگه از اساتیدم. ازم تست گرفت از بچگیم پرسید از روابط اشتباهی که تو اجتماع داشتم… خلاصه تشخیص ADDگذاشت برام ماتوراید که همون متیل فنیدیت آهسته رهشه شروع کرد حالا نزدیک 3 ماهه میخورم متفاوت شدم. خانواده م که اول با دارو مخالف بودن حالا میگن کامل بخور تا خوب بشی…. اما حالا که تازه دارم میفهمم زندگی رو این دارو نایاب شده دکترمم گفت داروی دیگه روت جواب نمیده. نمیدونم چیکار کنم.

آتوموکستین خارجی

مواد داخل قرص آتوموکستین ایرانی و خارجی یکی هست ولی قرص خارجی گرانتر است . 

آتوموکستین دوز

کودکان و نوجوانان زیر 70 کیلوگرم با دوز تقریبی 0.5 میلیگرم/کیلوگرم/روز شروع می کنند.
کودکان و نوجوانان بالای 70 کیلوگرم با دوز 40 میلیگرم در روز شروع می کنند.
بزرگسالان با دوز 40 میلیگرم در روز شروع می شود . دوز نهایی روزانه 100 میلیگرم می باشد.

آتوموکستین و اضطراب

اتوموکستین (Strattera) یک داروی ضد افسردگی است که اثرات ضد اضطراب نیز دارد.می توان آن را یک بار و یا دو بار در روزمصرف کرد.

اتوموکستین اشکال دارویی

قرص و کپسول

آتوموکستین ایرانی

مواد داخل قرص آتوموکستین ایرانی و خارجی یکی هست ولی قرص ایرانی ارزانتر است . 

اتوموکستین استراموکس

استراموکس نام دوم کپسول و قرص آتوموکسین است .

اثرات آتوموکستین

یک داروی مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین است که برای درمان کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) تجویز می‌شود. نوع ایرانی آن اخیراً با نام تجاری استراموکس در بازار دارویی ایران یافت می‌شود. با توجه به اثر غیر محرک این دارو برخلاف ریتالین، توزیع آن در داروخانه‌های ایران تابع قوانین داروهای عمومی است. برخلاف دیگر داروهای مورد استفاده در کنترل بیش‌فعالی این دارو نیاز به مدت زمان بیشتری دارد تا اثر درمانی خود را نشان دهد و این مدت زمان حداقل ۲ هفته تعریف شده‌است. استفاده از این داروها در فهرست ممنوعه WADA قرار دارد و مشکلات آشکاری را از لحاظ عملکرد افزایش یافته، ایجاد می‌کنند. آتوموکستین (استراترا) یک غیر محرک CNS برای ADHD تأیید شده‌است. یک مهارکننده بازجذب نور اپی‌نفرین است و مؤثر بودن آن در ADHD ثابت شده‌است.

اتوموکستین شب امتحان

آتوموکسین یک داروی است که تمرکز را بالا می برد ولی عوارضی به همراه دارد که مناسب شب امتحان نیست .

اتوموکستین و افسردگی

این دارو برای تقویت داروهای ضد افسردگی و یا بیمار دچار ADHD و افسردگی نیز مصرف شود

آتوموکستین در ایران

این دارو در کارخانه داروسازی تهران دارو [ ایران ] تولید می شود .

اتوموکستین و عوارض آن

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه ای بروز نمی دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه، احساس خستگی، احساس مریضی، درد شکمی، سوء هاضمه، یبوست، فقدان اشتها، از دست دادن وزن، تغییرات ضربان و فشار قلب (برای این مشکل به پزشک مراجعه نمایید)، بثورات جلدی، نوسانات خلقی، مشکلات خواب، خشکی دهان

نکته مهم: در تعداد کمی از افراد، اتوموکستین اثرات جدی تر ناخواسته ای دارد. اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • درد شکمی همراه با مریضی، ادرار تیره رنگ، یرقان (زردی پوست یا سفیدی چشم) و احساس ناخوشی.
  • احساس افسردگی، آشفتگی، فکر خودکشی یا آسیب رساندن به خود
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می کنید به خاطر استفاده از داروی اتوموکستین می باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدارها

– احتمال خودکشی:افزایش ریسک فکر کردن به خودکشی
– واکنشهای حساسیتی: آنژیوادم، قرمزی و التهاب و راش پوستی گاها گزارش شده است.
– آسیب جدی به کبد، مرگ ناگهانی و حوادث جدی قلبی و عروقی تشدید علائم سایکوتیک، افزایش فشار خون اورتواستاتیک و سکته گزارش شده است .
– اثرات عروق محیطی:سندروم رینود رفتار پرخاشگرانه و پرخاش جویی دوره ای در بیماران کودک دیده شده است.
– احتمال نعوذ دائم آلت تناسلی

آتوموکستین برای چیست

بیش فعالی

اتوموکستین برای درس خواندن

آتوموکسین یک داروی است که تمرکز را بالا می برد ولی عوارضی به همراه دارد که مناسب درس خواندن نیست .

اتوموکستین بدون نسخه

آتوموکسین فقط توسط پزشک متخصص تجویز می شود و نمیتوان بدون نسخه این قرص را دریافت کرد .

اتوموکستین بیش فعالی

آتوموکستین برای درمان ADHD (بیش فعالی همراه با کاهش تمرکز) در بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال استفاده می شود.

اتوموکستین با چه دارویی تداخل دارد

سلژیلین و موکلوبومید

استفاده مهارکننده های MAO ایزوکاربوکسازید ، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین ، سلجیلین ، ترانیل سیپرومین همراه با این دارو اجتناب کنید. اکثر مهارکننده های MAO حتی نباید تا ۲ هفته قبل از شروع استفاده از داروی آتوموکستین، استفاده شوند،

اتوموکستین به انگلیسی

Atomoxetine

بهترین اتوموکستین

استراموکس

تجربه مصرف آتوموکستین

تجربه مصرف یکی از کاربران مطرح وبسایت دراگز به صورت زیر است . هیچگونه پژوهش علمی در این مورد صورت نگرففته .

آتوموکستین برای ADHD: “ بیمار برای هفتمین بار است که دارویی را امتحان می‌کند. او  سعی می‌کند این بار این کار را درست انجام دهد, هیچ انتخاب دیگری وجود ندارد.

بیمار :‌ تجربه من این بوده که از (10 میلی‌گرم) شروع کنم و تا شش تا هشت هفته قبل از اینکه آن را افزایش بدهم ادامه دهم. (10 میلی‌گرم در یک زمان) معمولاً انتظار دارم و برای دو هفته  اثرات جانبی قبل از اینکه بهتر شود آماده باشم. من بصورت تجربی یاد گرفته‌ام که مانند نیکوتین و مصرف کافئین با این دارو روبرو شوم. تجربه من با مواد مخدر اپی نفرین مثل این فقط کمی نیکوتین و یا کافئین است که اضطراب و عصبانیت را رفع می‌کند.  افزایش هوشیاری را افزایش می‌دهد. تمرکز من را افزایش می‌دهد اما تقریباً شبیه محرک‌های آمفتامین نبوده است. عوارض جانبی جنسی برای من خیلی جدی نیستند. لذت جنسی به عنوان یک مرد نامنظم است اما من واقعاً آن را لذت بخش تر می‌یابم. همچنین برای من مفید است که بیش از حد الکل را با مواد مخدر ترکیب نکنید.

آتوموکستین 

مکانیسم عمل کپسول آتوموکستین:

قرص آتوموکستین ﺑﻪ ﻃﻮر اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﺑﺎز ﺟﺬب ﻧﻮراﭘﻲ ﻧﻔﺮﻳﻦ را ﻣﻬﺎر ﻣﻲﻛﻨﺪ (Ki 4.5nM) ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﻢ ﻳﺎ ﻋﺪم ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ و ﺑﺎ ﻣﻬﺎر ﺳﺎﻳﺖ رﺳﭙﺘﻮرﻫﺎی ﻧﻮروﻧﻲ،ﺟﺬب دﻳﮕﺮ ﭘﻤﭗ‌ﻫﺎ را ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻲﺷﻮد.

 

مکانیسم و روش عمل این دارو به طور دقیقی مشخص نشده است اما تصور می شود که به مهار انتخابی ناقل های پیش سیناپسی نوراپی نفرین مربوط می شود و نیمه عمر آن تقریبا ۵ ساعت میباشد.

داروی اتوموکستین توسط آنزیم CYP2D6 متابولیزه می شود و افرادی که این دارو را به میزان کم متابولیزه می کنند (تقریبا ۷ تا ۱۰ درصد سفیدپوستان و ۲ درصد جمعیت آفریقایی آمریکایی)، ناحیه زیر منحنی آن ها (AUC) ده برابر و اوج غلظت پلاسمایی دارو ۵ برابر افراد معمولی خواهد بود.

نکته ی مهم اینجاست که به تداخل داروی اتوموکستین با دیگر داروهای مهارکننده CYP2D6 توجه داشته باشیم زیرا ممکن است این دارو برای تقویت داروهای ضد افسردگی و یا بیمار دچار ADHD و افسردگی نیز مصرف شود.

بنابراین هنگام ترکیب اتوموکستین با فنوکستین، پاروکستین یا بوپروپیون باید احتیاط نمود. شایان ذکر است که داروی اتوموکستین ساختمانی شبیه به داروی سرترالین و فلوکستین دارد و در ایران دوزهای ۶۰، ۳۰، ۱۸، ۱۰ میلی گرمی آن قابل دسترسی می باشد.

بهترین زمان مصرف داروی اتوموکستین در طول روز ۱ بار هنگام صبح اعلام شده است اما اگر پزشک شما مصرف دوبار در روز این دارو را تجویز کرده است بهتر است یکبار صبح و نوبت بعدی را ابتدای عصر مصرف کرد. البته امکان دارد که پزشک شما ابتدا دوز پایین را تجویز کند و بعد از گذشت ۲ الی ۴ هفته کم کم دوز مصرفی را افزایش دهد.

موارد مصرف قرص :

 دوزبندی در بزرگسالان:

عوارض جانبی:

ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺼﺒﻲ ﻣﺮﻛﺰی: ﺳﺮدرد، ﺧﻮاب آﻟﻮدﮔﻲ، ﺑﻲ ﺧﻮاﺑﻲ

ﮔﻮارﺷﻲ: ﺧﺸﻜﻲ دﻫﺎن، ﺗﻬﻮع، دردﺷﻜﻤﻲ، ﻛﺎﻫﺶ اﺷﺘﻬﺎ، اﺳﺘﻔﺮاغ